zpět

Humanoidní roboti v logistice: Dnes sci-fi, zítra realita?

Humanoidní roboti byli dlouho považováni za vizi budoucnosti. První praktické zkušenosti ukazují, že by tato technologie mohla být ve střednědobém horizontu využita i v logistice.

Prototypy humanoidních robotů jsou již schopny provádět složité pohyby, jako je například běh.
Prototypy humanoidních robotů jsou již schopny provádět složité pohyby, jako je například běh.

Humanoidní robotika se týká robotů, které jsou z hlediska tvaru a pohybu modelovány podle lidského těla – typicky mají dvě paže, dvě nohy, trup a hlavu. Jsou navrženi k provádění úkolů v prostředích určených pro lidi. Jejich senzory jim do určité míry umožňují vidět, slyšet a hmatat, zatímco jejich software umožňuje interakci a učení.

Kromě toho existuje antropomorfní robotika, která se více zaměřuje na specifické sociální charakteristiky, tj. roboty s vybranými lidskými nebo zvířecími vlastnostmi, jako jsou rysy obličeje, končetiny nebo emoční chování. Takové prvky jsou obzvláště důležité například pro aplikace ve zdravotnictví nebo v potravinářském průmyslu.

Roboti podobní člověku: USA a Asie v čele vývoje

Prototypy humanoidních robotů jsou již schopny provádět složité pohyby, jako je běh, skákání a pohyb v nerovném terénu. To působivě ukazuje, jak se technologie v posledních letech posunula. Kromě toho jsou „humanoidi“ stále zdatnější v rozpoznávání řeči a gest, analýze výrazů obličeje a provádění jednoduchých úkolů, jako je uchopení předmětů nebo třídění nádob v definovaných prostředích. Známé modely jako „Atlas“ od společnosti Boston Dynamics, „Digit“ od společnosti Agility Robotics a „Figure 01“ od společnosti Figure se pohybují po dvou nohách, mají dvě paže s jednoduchou rukou pro úchop a jsou určeny pro použití v průmyslovém prostředí. „Humanoidi“ od těchto amerických dodavatelů váží 50 až 70 kilogramů, jsou vysocí 1,50 až 1,75 metru a mohou chodit rychlostí 5 kilometrů za hodinu. Jejich provozní doba je v současné době až jedna hodina, ale bude se i nadále zvyšovat. Většina dodavatelů na tomto rychle rostoucím trhu pochází z USA, Číny, Indie a Jižní Koreje. Společnost Neura Robotics se sídlem v Bádensku-Württembersku, jako jeden z mála německých a evropských dodavatelů, se svým modelem „4NE1“ snaží držet krok s globálním trhem.

„Humanoidi“ od těchto amerických dodavatelů váží 50 až 70 kilogramů, jsou vysocí 1,50 až 1,75 metru a mohou chodit rychlostí 5 kilometrů za hodinu. 

Humanoidní roboti by se v budoucnu měli být schopni velmi flexibilně přizpůsobovat měnícím se úkolům – bez složitého programování nebo infrastrukturních opatření. Mohli by se pak používat v existujících logistických prostředích, kde pracují i ​​lidé, a přebírat úkoly, jako je zvedání, třídění nebo vykládání.

Humanoidní roboti se od roku 2030 budou v logistice stále více používat.
Humanoidní roboti se od roku 2030 budou v logistice stále více používat.

Mnohé výzvy a vysoké náklady přetrvávají

Navzdory působivému pokroku však humanoidní roboti čelí třem klíčovým technickým výzvám:

  1. Mobilita a rovnováha: Chůze ve vzpřímené poloze vyžaduje komplexní stabilizační mechanismy, které zabraňují pádům – zejména v neznámém prostředí.
  2. Napájení: Výdrž baterie je v současné době omezená. Cílem je alespoň čtyři až pět hodin provozu s rychlým nabíjením.
  3. Senzory a software: Kombinace umělé inteligence, senzorů a řídicích systémů musí být dále vylepšena, aby umožnila spolehlivou a autonomní interakci s lidmi. Další velkou výzvou je například „cit“, který umožňuje bezpečné zvednutí křehkých předmětů.

Pořizovací a provozní náklady jsou v současné době stále překážkou. Vysoké náklady na materiál a vývoj činí humanoidní roboty ekonomicky neatraktivními pro mnoho aplikací. Hromadná výroba by však v nadcházejících letech mohla výrazně snížit investiční náklady.

Analytici očekávají, že humanoidní roboti se od roku 2030 budou v logistice stále více používat, zejména v oblastech s vysokým nedostatkem personálu a ergonomicky náročnými úkoly. Technologický pokrok v oblasti umělé inteligence, senzorových technologií a hardwaru by mohl tento vývoj dále podpořit.

Otázky přijetí a efektivity

Kromě ekonomické efektivity a technické funkčnosti však budou dva další aspekty určovat, zda si humanoidní roboti skutečně najdou cestu do logistiky: Zaprvé, lidské kolegy je třeba přesvědčit, aby v budoucnu akceptovali práci s lidskými stroji. Humanoidní robot se například nesmí nikdy jevit jako hrozba pro lidi kvůli své velikosti, hlasu nebo pohybům.

A druhá otázka, na kterou by se mělo vždy odpovědět na prvním místě: Nelze úkol zvládnout mnohem efektivněji s běžnou robotikou a automatizací? Dává stroj podobný člověku skutečně smysl?

Existuje mnoho dalších aspektů, které je ještě třeba v nadcházejících letech prozkoumat a ověřit v praxi, ale humanoidní roboti by si v dohledné budoucnosti mohli najít cestu do světa práce a logistiky. Představu o vývoji společností Boston Dynamics a NEURA Robotics si můžete udělat na YouTube. Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development

DACHSER celosvětově
Kontaktujte nás
Kontakt Eva Dlouhá