Pět megatrendů v logistice budoucnosti
Jaké hlavní trendy udávají směr logistickým providerům pro oblast průmyslu, maloobchodu a služeb pro příštích pět až deset let? A jaké výzvy – a příležitosti – s sebou přinášejí? Podívali jsme se na megatrendy, kterým se musí logistický sektor přizpůsobit.

Nahlédnout do budoucnosti odvětví a udělat správné predikce je největším úspěchem každého oddělení výzkumu a vývoje. Z pohledu společnosti DACHSER existuje pět klíčových trendů, na které se musí logističtí specialisté a manažeři dodavatelského řetězce připravit, zejména ve střední Evropě, ale i celosvětově:
- Generační změna – V důsledku nižší porodnosti a omezené kapacity pro přijímání migrantů dochází ke stárnutí společnosti, zejména v mnoha průmyslových zemích. To vede k rostoucímu nedostatku kvalifikovaných pracovníků ve všech ekonomických sektorech. Zaměstnanci budou stále úspěšněji prosazovat své představy o pracovních podmínkách a pracovním prostředí. Stávající sociální normy týkající se práce a volného času jsou zpochybňovány. Stále více sektorů nedokáže konkurovat v boji o kvalifikované pracovníky a musí své služby omezovat nebo automatizovat. Výrobní závody se automatizují nebo stěhují do jiných ekonomik což na druhou stranu pohání změny v ekonomickém výkonu jednotlivých zemí. Současně s tím, jak společnost stárne, roste poptávka po zboží a službách zaměřených speciálně na starší zákazníky. Tyto a další dopady generační změny mají zásadní dopad na logistiku a její toky zboží a procesy stále velmi orientované na člověka.
- Autonomní procesy – Algoritmy založené na umělé inteligenci stále častěji umožňují autonomní řízení široké škály pracovních postupů a procesů, tedy inteligentní a spolehlivé řízení i při menším zapojení člověka. Takzvaní AI asistenti a AI agenti mohou navrhovat matematické přístupy k řešení problémů a neustále je zlepšovat na základě svých trénovacích dat. To jim umožňuje činit předběžná rozhodnutí, například při opakujících se administrativních postupech, nákupu C-dílů, analýze dat nebo plánování procesů. V logistice mohou tito AI asistenti a agenti spolupracovat s robotikou a vozidly při přepravě zboží a merchandisingu. Autonomní systémy tak představují řešení rostoucího nedostatku kvalifikovaného personálu. Ti, kdo vyvíjejí a ovládají vysoce inteligentní AI asistenty a AI agenty, získávají automaticky větší vliv na dodavatelské řetězce.
- Plynulý digitální obchod – Kompletní a plynulá digitalizace všech procesů je nezbytným základem pro inteligentnější a nakonec i autonomnější řízení pracovních toků v obchodě a logistice. Takové „bezkontaktní“ procesy umožňují rychlejší, efektivnější a bezchybné toky informací a plateb. Identita osob, institucí a zboží může být bezpečně a automaticky ověřena a využita pro následné procesy. Papírové dokumenty, manuální zaznamenávání dat, právně závazné ověřování identity nebo prohlášení o záměru osoby jsou nahrazovány komplexními digitálními platformami a využitím digitálních metod, jako jsou open source nebo občanský vývoj (citizen development). Databázové struktury umožňující rychlejší a snadnější přístup k uloženým informacím se stávají základem úspěchu. Pouze společnosti, které zvládnou nepřerušované a plynulé digitální obchodní procesy, zůstanou i v budoucnu konkurenceschopné.
- Zelená ekonomika – Zejména v oblasti klimatických opatření vstupuje v platnost stále více předpisů a zákonných požadavků, které motivují či dokonce nutí firmy přejít na ekologičtější a udržitelnější obchodní modely. Navíc mnohé větší společnosti, zejména v Evropské unii, nadále požadují, aby jejich dodavatelé a poskytovatelé služeb zaváděli zásady k ochraně životního prostředí a opatření v oblasti klimatu a uměli to prokazatelně doložit. Logistický průmysl rovněž směřuje k dosažení nulových emisí v dopravě. Logistické firmy, které dokáží tyto požadavky splnit a poskytnout ověřitelné důkazy – a to při přijatelné nebo žádné dodatečné nákladové zátěži – si udrží nebo dokonce zvýší podíl na trhu.
- Odolnost dodavatelského řetězce – Logistické společnosti musí být schopny přizpůsobit se jak neočekávaným krátkodobým narušením, tak dlouhodobým strukturálním změnám. Patří sem například rostoucí počet extrémních povětrnostních jevů v důsledku globálního oteplování, které negativně dopadají na dopravní infrastrukturu, nebo námořní, letecké a pozemní trasy, jež nelze využívat kvůli ozbrojeným konfliktům či terorismu. A také očekávané i neočekávané změny v tocích zboží způsobené sankcemi, cly či strategickým přeskupením obchodních vztahů. Úspěšně fungovat budou pouze ty společnosti, které dokáží navrhnout a provozovat odolné logistické koncepty.
DACHSER - inovativní logistický partner
DACHSER jako inovativní logistický partner pracuje samostatně i ve spolupráci s partnery na přípravě na tyto a další vývojové trendy. Stále totiž platí výrok bývalého německého kancléře Willyho Brandta: „Nejlepší způsob, jak předpovědět budoucnost, je utvářet ji.“
Andre Kranke, Head of Corporate Research & Development skupiny DACHSER