Kariéra Mediaroom

Námořní doprava FCL: celokontejnerová přeprava pro komplexní logistické požadavky

Zákazníci z nejrůznějších odvětví se specifickými logistickými požadavky využívají celokontejnerové zásilky (FCL) jako spolehlivé a bezpečné řešení přepravy svých mezinárodních zásilek. Naše divize DACHSER Air & Sea Logistics nabízí integrovaná logistická řešení pro globální námořní FCL přepravu. Pro naše zákazníky optimalizujeme rychlost, efektivitu nákladů a transparentnost dodavatelského řetězce díky inteligentnímu propojení naší sítě námořní přepravy s evropskou sítí pozemní dopravy a  jednotným, vysokým standardům kvality.

Naše služby v oblasti námořní přepravy FCL

Globální námořní kontejnerová doprava FCL

Propojujeme naše celosvětové přepravní a informační sítě, abychom s našimi FCL přepravami pokryli všechny kontinenty. Ve 36 zemích světa máme vlastní pobočky DACHSER Air & Sea Logistics. V zemích, kde nemáme vlastní pobočky, úzce spolupracujeme s místními partnery.

Široká škála možností přepravy pro vaše potřeby

Pro hladké odbavení vašich FCL zásilek nabízíme různé způsoby přepravy:

  • door-to-door (od odesílatele až k příjemci v cílové zemi)
  • door-to-port (od odesílatele do námořního přístavu v cílové zemi)
  • port-to-port (z námořního přístavu v zemi původu do námořního přístavu v cílové zemi)
  • port-to-door (z námořního přístavu v zemi původu až k příjemci v cílové zemi)

V závislosti na požadavcích a dostupnosti zajistíme přepravu vašeho zboží po železnici, říční lodí nebo kamionem do a z přístavu.

FCL logistika pro zboží se specifickými požadavky na přepravu

Díky našim odborným znalostem a velkému výběru speciálních kontejnerů je křehké, teplotně citlivé nebo velmi cenné zboží při přepravě v celých kontejnerech optimálně zabezpečeno:

  • Kontejnery s automatickým sledováním teploty/vlhkosti (např. pro přepravu potravin)
  • Přeprava s regulovanou teplotou, např. pro nebezpečné zboží
  • Projektové zásilky s nadměrnou výškou/šířkou realizované projektových oddělením DACHSER
  • Použití senzorů otřesů (volitelná výbava), aby se předešlo poškození křehkých nebo na otřesy citlivých výrobků
Námořní sběrná služba: efektivní konsolidace zásilek?

S DACHSER Buyers’ Consolidation můžete svůj dodavatelský řetězec zorganizovat ještě efektivněji a úsporněji. Konsolidujeme vaše námořní kusové  zásilky od různých výrobců a dodavatelů v centrálním konsolidačním centru, naložíme je a všechno zboží odešleme do požadovaného místa určení jako námořní přepravu FCL, čímž vám ušetříme místo i náklady.

Sledování zásilek (Track & Trace)

shipmentcontrol je webový nástroj pro sledování zásilek vyvinutý společností DACHSER, díky kterému můžou naši zákazníci kdykoli a v reálném čase získat informace o průběhu přepravy svých námořních zásilek FCL. K dispozici jsou veškeré Informace o přepravě exportních zásilek (shipmentcontrol send) i importních zásilek (shipmentcontrol collect).

Skladování a služby s přidanou hodnotou pro námořní přepravu FCL

Naše mezinárodní síť skladů a řada služeb s přidanou hodnotou pomáhají našim zákazníkům zefektivnit, zabezpečit a zpřehlednit jejich dodavatelský řetězec. Naše služby zahrnují:

  • Svoz zboží do skladu společnosti DACHSER nebo manipulačního skladu v přístavu a nakládku kontejneru
  • Zajištění nákladu v kontejneru, pokud nakládku zajišťuje společnost DACHSER
  • Balení a vychystávání uskladněného zboží
  • Celní odbavení námořních zásilek
  • Vykládku FCL nákladu v přístavu/manipulačním skladu nebo ve skladu DACHSER a doručení zboží prostřednictvím DACHSER evropské logistické sítě
  • Vykládku a zaskladnění zboží v DACHSER skladu

FCL služby společnosti DACHSER: Výhody pro naše zákazníky

  • Spolehlivost dodávek díky pravidelným frekvencím odplutí a smluvně garantovaným kapacitám u lodních společností
  • Globální partnerská síť díky inteligentní kombinaci naší námořní logistiky s DACHSER evropskou silniční logistickou sítí – vše od jednoho poskytovatele
  • Individuální poradenství od odborníků na námořní přepravu a   stálý kontakt v zemi odeslání i v cílové destinaci
  • Spolehlivé vyřízení celého logistického procesu pracovníky s mnohaletou praxí
  • Komplexní logistická řešení se službami s přidanou hodnotou, jako je celní odbavení nebo uskladnění
  • Řešení pro speciální požadavky na přepravu a specifická oborová řešení pro konkrétní průmyslová odvětví
  • Vysoké standardy kvality díky zajištění nákladu a přepravě renomovanými dopravci
  • Plná transparentnost v celém dodavatelském řetězci díky komplexnímu sledování zásilek

Velikosti kontejnerů pro námořní celokontejnerovou přepravu

Pro vaše námořní zásilky vám nabízíme všechny standardní velikosti FCL kontejnerů i volitelné příslušenství, jako jsou snímače otřesů nebo přenosné generátory. Naši odborníci na námořní přepravu vám s výběrem vhodného kontejneru pro vaše zboží rádi poradí.

Standardní kontejnery a standardní kontejnery High Cube


Pro námořní nákladní dopravu se nejčastěji používají standardní kontejnery ve velikostech 20′ Standard a 40′ Standard. Jsou vhodné pro všechny druhy nákladu a jsou vybavené různými možnostmi upevnění na podélných nosnících a rohových sloupcích pro zajištění nákladu. 

Kontejnery High Cube byly vyvinuty speciálně pro přepravu objemných nákladů. Mají stejné základní rozměry jako standardní kontejnery, ale jsou přibližně o 30 cm vyšší.

Flatrack kontejner

Kontejnery pro speciální náklady
Pro přepravu těžkých nákladů, nadrozměrných nákladů a zakázkových nákladů jsou k dispozici speciální typy kontejnerů s mimořádně odolnými možnostmi upevnění na podélných nosnících a rohových sloupcích.

Kontejnery Flat Rack se dvěma čelními stěnami a bez bočních stěn jsou vhodné pro přepravu nákladu nadměrné výšky a šířky. Platformové kontejnery nemají čelní ani boční stěny a skládají se pouze z ocelové plošiny pro přepravu nákladu nadměrné délky, výšky nebo šířky. 
 

Open Top kontejner

Speciálně pro objemné zboží nebo zboží, které se obtížně nakládá, existují kontejnery Open Top, které jsou otevřené z horní strany. K dispozici jsou také v o něco vyšší verzi High Cube.

Hardtop kontejner

Kontejnery Hardtop se používají pro zvlášť těžké náklady. Místo plastové plachty mají ocelovou střechu, kterou lze při nakládání a vykládání sundat. Jsou k dispozici v následujících velikostech.

Kontejner Reefer (chladicí kontejner)

Kontejnery označované jako Reefer dokáží udržet nastavenou teplotu nákladu po celou dobu přepravy. Jsou tak ideální pro přepravu zmrazených potravin, čerstvého zboží a dalšího zboží citlivého na teplotu. Kontejnery s chlazením umožňují nepřetržitou kontrolu teploty v celém dodavatelském řetězci a lze je provozovat i s přenosnými generátory.

Přehled velikostí kontejnerů

Standardní kontejnery a standardní kontejnery High Cube

20' standardní (vnitřní rozměry)

Rozměr 
Délka 
Šířka 
Výška
 
Milimetry
5,900
2,352
2,395
 
Stopy
19' 4 1/4"
7' 8 5/8"
7' 10 1/4"
 

 

40' standardní (vnitřní rozměry)

Rozměr 
Délka 
Šířka 
Höhe
 
Milimetry
12,032
2,352
2,395
 
Stopy
39' 5 5/8"
7' 8 5/8"
7' 10 1/4"
 

 

40' Standard High Cube (vnitřní rozměry) 

Rozměr 
Délka 
Šířka 
Výška
 
Milimetry
12,032
2,350
2,700
 
Stopy
39' 5 5/8"
7' 8 1/2"
8' 10 1/4"
 

 

45' Standard High Cube (vnitřní rozměry)

Rozměr 
Délka 
Šířka 
Výška
 
Milimetry
13,556
2,352
2,700
 
Stopy
44' 5 5/8"
7' 8 5/8"
8' 10 1/4"
 

 

Flatrack kontejner

20' plochý kontejner (vnitřní rozměry)

Rozměr 
Délka min.
Šířka Podlaha
Šířka min. 
Výška 
Výška Podlaha
 
Milimetry
5,638
2,438
2,194
2,233
370
 
Stopy
18' 6"
18' 6"
7' 2 3/8"
7' 3 7/8"
18' 6"
 

 

40' plochý kontejner High Cube (vnitřní rozměry)

Maß
Délka min.
Šířka Podlaha
Šířka min. 
Výška 
Výška Podlaha
 
Milimetry
11,652
2,347
2,245
2,265
648
 
Stopy
38' 2 3/4"
7' 8 3/8"
7' 4 3/4"
7' 4 1/8"
2' 1 1/2"
 

 

Open Top kontejner

20' Open Top (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
5,895
2,350
2,340
 
Stopy
19' 4 1/8"
7' 8 1/2"
7' 8 1/8"
 

 

20' Open Top High Cube (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
5,892
2,347
2,648
 
Stopy
19' 3 7/8"
7' 8 3/8"
8' 8 1/4"
 

 

40' Open Top (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
12,029
2,350
2,380
 
Stopy
39' 5 1/2
7' 8 1/2"
7' 9 5/8"
 

 

40' Open Top High Cube (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
12,029
2,352
2,649
 
Stopy
39' 5 1/2"
7' 8 5/8"
8' 8 1/4"
 

 

Hardtop kontejner

20' Hardtop (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
5,886
2,342
2,313
 
Stopy
19' 3 3/4"
7' 8 1/8"
7' 7"
 

 

40' Hardtop (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
12,020
2,342
2,313
 
Stopy
39' 5 1/4"
7' 10"
7' 7"
 

 

40' Hardtop High Cube (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
12,032
2,352
2,620
 
Stopy
39' 5 5/8"
7' 8 5/8"
8' 7 1/8"
 

 

Kontejner Reefer (chladicí kontejner)

20' Reefer (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
5,450
2,280
2,159
 
Stopy
17' 10 1/2"
7' 5 3/4"
7' 1"
 

 

40' Reefer High Cube (vnitřní rozměry)

Rozměry
Délka
Šířka
Výška
 
Milimetry
11,599
2,290
2,425
 
Stopy
38' 1/4"
7' 6 1/8''
7' 11 1/2"
 

 

Spolehlivé a odolné dodavatelské řetězce díky naší globální logistické síti

Kombinace námořní dopravy FCL s kamionovou přepravou kontejnerů

Propojením naší sítě námořní nákladní dopravy s vybranými partnery v oblasti kamionové přepravy kontejnerů poskytujeme našim zákazníkům komplexní FCL přepravu po celé Evropě, z místa odeslání až k příjemci v cílové zemi. Dokážeme tak zajistit jednotné standardy kvality a bezpečnosti stejně jako transparentnost a možnost sledování v celém dodavatelském řetězci.

Strategie preferovaných partnerů a vstupních bran

Naše celosvětová síť námořní kontejnerové přepravy s vlastními pobočkami a silnými partnery umožňuje efektivní mezikontinentální spojení pro vaše zásilky z a do celé Evropy. Díky přísnému výběru našich partnerů na základě kvality v rámci naší strategie Global Preferred Carrier se naši zákazníci mohou spolehnout na trvale vysokou úroveň kvality všech logistických procesů.

Specifická řešení pro konkrétní průmyslová odvětví

Díky vysoké přepravní kapacitě, bezpečnosti a spolehlivým dodacím lhůtám je námořní doprava FCL preferovaným řešením pro řadu průmyslových odvětví. Zákazníci z různých sektorů využívají naše dlouholeté zkušenosti, specializovaná oborová řešení i služby s přidanou hodnotou. Nabízíme speciální logistická řešení pro zákazníky z mnoha odvětví – od automobilového průmyslu přes odvětví módy, přepravu léčiv a zdravotnických produktů až po přepravu nebezpečného zboží pro chemický průmysl.

Odpovědi na často kladené otázky ohledně námořní dopravy FCL

Co je námořní doprava FCL?

FCL je zkratka pro „Full Container Load“, tedy celokontejnerovou přepravu nákladu. FCL kontejnery jsou naloženy v místě odeslání, zaplombovány a přepravovány až do místa určení, aniž by se během přepravy nakládalo nebo vykládalo jakékoli zboží. FCL přeprava je proto považována za obzvláště bezpečnou a nabízí firmám vysokou míru transparentnosti v celém dodavatelském řetězci. Vzhledem k tomu, že celokontejnerová přeprava je hrazena paušálně za kontejner, je považována za nejekonomičtější řešení, pokud zboží kontejner zcela nebo z velké části naplní.

Jaký je rozdíl mezi námořní dopravou LCL a FCL?

LCL je zkratka pro „Less than Container Load“, tedy konsolidovanou kusovou dopravu. Námořní doprava LCL představuje námořní zásilky, jejichž objem není dostatečně velký, aby zaplnil celý kontejner. Na rozdíl od námořní dopravy FCL nejsou tyto LCL zásilky přepravovány v samostatném vyhrazeném kontejneru, ale jsou konsolidovány společně se zbožím od jiných zákazníků do společného kontejneru. Námořní doprava LCL je považována za ekonomicky výhodnou možnost přepravy menších objemů zásilek, které nejsou časově naléhavé.

Jaké jsou výhody námořní dopravy FCL?

Pro objemné zboží, u kterého není prioritou rychlost doručení, je námořní nákladní doprava FCL obecně považována za nejbezpečnější a nejekonomičtější způsob přepravy. Další výhody služby FCL:

  • Úspora času, protože kontejner je přepravován z výchozího místa do místa určení bez dalších zastávek pro nakládku nebo vykládku.
  • Větší bezpečnost, protože kontejner je při kompletním naplnění zaplombován a neotevírá se za účelem další konsolidace.
  • Menší riziko poškození, protože nedochází k žádné další manipulaci se zbožím.
  • Bez rizika kontaminace zásilek zbožím jiných zákazníků.
  • Maximální transparentnost po celou dobu přepravy.
  • Maximální možná kontrola nad dobou přepravy („ship when you are ready“).

 

Z těchto důvodů je námořní doprava FCL vhodná zejména pro přepravu zboží se zvláštními požadavky, např. citlivého nebo křehkého zboží a zboží citlivého na teplotu, které se přepravuje v chladírenském[A1]  kontejneru Reefer.

Čím se FCL přeprava liší?
  • Odpovědnost za přepravu: U celokontejnerové přepravy je odpovědnost za zboží rozdělena: Odesílatel je odpovědný za nakládku, dopravní společnost za přepravu samotnou a příjemce za vykládku zboží. Také za celní kontroly je zpravidla odpovědný odesílatel nebo příjemce.
  • Zaplombování kontejnerů: Při FCL přepravě jsou kontejnery po naložení zapečetěny a příjemce je otevře až v místě určení. Celní kontroly během tranzitu proto nejsou podle mezinárodního práva povoleny – také to může u námořního nákladu FCL zkrátit dobu přepravy.
  • Jednoduché vyřízení: Manipulace s FCL zásilkami je obecně rychlejší a snazší než například s LCL zásilkami.
  • Právní ochrana: Díky zapečetění je celokontejnerová přeprava považována za právně vysoce bezpečnou, protože krádež nebo nelegální dodatečný náklad lze snáze vysledovat.
  • Paušální ceny: Námořní přeprava kontejnerů formou FCL se účtuje paušálně za kontejner, tedy bez ohledu na to, zda zboží kontejner zcela zaplní či nikoli.
Kdy zvolit celekontejnerovou přepravu?

FCL zásilky jsou vhodné vždy, když:

  • Zásilka je dostatečně velká na to, aby naplnila celý kontejner (20′ kontejner při přepravě množství přibližně od 15 metrů krychlových)
  • Zásilka má spolehlivě dorazit na místo určení v daný termín
  • Má být přepravováno zvláště citlivé nebo křehké zboží
  • Má být přepravováno zboží citlivé na teplotu ve speciálních chladírenských kontejnerech typu Reefer bez přerušení chlazení
  • Odesílají se zvláště cenné výrobky, které je třeba během přepravy optimálně zabezpečit

Chcete-li zjistit, zda je pro vás FCL přeprava nejvhodnějším řešením, stojí za to zvážit nároky vašich výrobků z hlediska přepravní kapacity, doby přepravy a produktových požadavků. Pokud si nejste jisti, kontaktujte nás – rádi vám pomůžeme najít vhodné přepravní řešení.

Kolik námořní přeprava kontejnerů FCL stojí?

Kromě obecných sazeb námořní dopravy můžou být do výpočtu ceny přepravy FCL započítány různé další složky. Do ceny se promítne:

  • Přeprava kontejneru od odesílatele do přístavu (před samotnou lodní přepravou) nebo z přístavu k příjemci (po přepravě po moři)
  • Nakládka a vykládka kontejnerů (jako služba s přidanou hodnotou, pokud si tyto práce nezajistí odesílatel/příjemce)
  • Odbavení v terminálu přístavu v místě odeslání a místě určení
  • Příplatky za námořní dopravu (např. BAF, PSS nebo válečné riziko)
  • Stojné a zdržné (storage a demurrage), pokud se kontejner nacházív terminálu po uplynutí bezplatné lhůty
  • Případné poplatky za pozdní vrácení kontejneru nebo pozdní dodání mimo terminál nebo depo
  • Poplatky za cesty naprázdno z kontejnerového depa do manipulačního skladu nebo z manipulačního skladu do kontejnerového depa
  • Poplatky za celní odbavení zásilky
Co znamená ověřování hmotnosti podle SOLAS?

SOLAS je mezinárodní úmluva o určování hrubé hmotnosti nákladních kontejnerů, která platí od 1. července 2016. Mezinárodní námořní organizace (IMO) v rámci úmluvy SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) rozhodla, že hrubá hmotnost naložených kontejnerů určených k vývozu musí být před nakládkou stanovena certifikovanou metodou a sdělena kontejnerovému terminálu i přepravní společnosti. Cílem certifikace hmotnosti podle úmluvy SOLAS je zabránit lodním nehodám, které můžou být způsobeny nesprávnými údaji o hmotnosti. Za ověření a sdělení hrubé hmotnosti odpovídá dopravce.