Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování

Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování
Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování

Když se procesy ve skladu a v jeho okolí stanou příliš monotónními a fyzicky náročnými, nastává čas pro automatizaci. V dnešní logistice pomáhají roboti, autonomní vozidla a automatizované sklady zvýšit bezpečnost a efektivitu těchto opakujících se procesů. Jedním z příkladů je logistické centrum DACHSER Karlsruhe v Německu, kde systém AutoStore revolučním způsobem mění vychystávání a výrazně usnadňuje práci zaměstnancům.

 

„Roboti a WMS systém vždy přesně vědí, kde se každý kontejner nachází, takže ho mohou přepravit do výdejního portu pro zpracování objednávky nebo doplnění.“

Abyste je uviděli, musíte vystoupat několik schodů po ocelovém schodišti, ale nejprve uslyšíte jejich pravidelné bzučení. Jsou téměř 6 metrů nad zemí: 13 žluto-modrých robotů, kteří sviští po jednotné mřížce hliníkové konstrukce. Pohybují se vysokou rychlostí po svých trasách sem a tam a do stran. Krátce se zastaví, aby vysunuli robotické chapadlo, uchopili šedý kontejner a odnesli ho do jiné části mřížky, zdánlivě náhodně vybrané, a spustí ho tam, kde je volné místo. Má to nějaký rytmus nebo smysl?

 

Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování
Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování

„Říká se tomu chaotické skladování,” vysvětluje Florian Steinbrunn, Contract Logistics Manager pobočky DACHSER Karlsruhe, a rychle nás ujišťuje: „Roboti a WMS systém vždy přesně vědí, kde se každý kontejner nachází, takže ho mohou přepravit do výdejního portu pro zpracování objednávky nebo doplnění.“

Nacházíme se v německém městě Malsch, nedaleko Karlsruhe, kde společnost DACHSER provozuje jedno z nejmodernějších logistických center ve své síti. Již několik měsíců zde systém AutoStore plně automaticky kompletuje malé díly pro významné zákazníky, například z kosmetického průmyslu. Systém se skládá z mřížkové kostky o délce téměř 40 metrů, šířce 21 metrů a výšce 5,65 metrů, do které se vejde 30 000 plastových kontejnerů naskládaných jeden na druhém. V každém sloupci je 16 kontejnerů uložených na sobě. To, co zvenčí vypadá jako obyčejný šedý blok ve skladové budově plné regálů, je při bližším pohledu milníkem v automatizaci logistiky malých dílů.

 

„Rychlost, s jakou procesy probíhají, a spolehlivost, s jakou můžeme realizovat procesy dokonce i ve špičkách, jsou působivé.“

 

Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování
Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování

„Rychlost, s jakou procesy probíhají, a spolehlivost, s jakou můžeme realizovat procesy dokonce i ve špičkách, jsou působivé,“ říká Bernd Großmann, General Manager pobočky DACHSER Karlsruhe, a dodává, „pro naše zaměstnance znamená tento systém znatelné snížení pracovní zátěže. Řada manuálních úkolů už není nutná a omezily se ergonomicky náročné činnosti. Nejlepší na tom je, že tato technologie nepracuje vedle lidí, ale s nimi.“
Řešení AutoStore v logistickém centru v Karlsruhe je prvním svého druhu ve společnosti DACHSER a je součástí komplexní, strategicky plánované automatizace skladových procesů v oblasti kontraktní logistiky. V průmyslových zemích je stále větší nedostatek kvalifikovaného personálu, zatímco požadavky na efektivitu a kvalitu logistických procesů rostou. Proto se DACHSER již několik let zaměřuje na automatizaci a robotiku v nejrůznějších oblastech – ne jako na „showroomovou inovaci“, ale jako na strategický nástroj určený ke zlepšení, zabezpečení a zkvalitnění procesů. „Zásadní otázkou není, kolik technologií můžeme použít, ale která řešení lze trvale integrovat do našich provozních procesů,“ říká Stefan Hohm, Chief Development Officer (CDO) skupiny DACHSER, a dodává, „naším principem je, že musí vždy existovat jasný přínos pro naše zákazníky a lidi, kteří u nás pracují.“

V rovnováze: Automatizace ve skladové logistice

To ukazuje strategii společnosti DACHSER pro oblast automatizace v jasném světle: Nejde o maximální mechanizaci za každou cenu, ale o ideální souhru technologie, lidí a procesů. „Velmi pozorně sledujeme výzvy, kterým naše pobočky čelí v každodenním provozu. A velmi pečlivě zvažujeme, jaká řešení můžeme použít k překonání těchto výzev,“ říká Thomas Klare, Head of Corporate Contract Logistics společnosti DACHSER.

Důraz je kladen na čtyři cílová kritéria: zlepšení efektivity procesů, zajištění ergonomického odlehčení pro zaměstnance, udržení kvality služeb a zajištění budoucí životaschopnosti poboček. Poslední z nich nabývá na významu zejména s ohledem na nedostatek kvalifikovaného personálu. „Automatizace není samoúčelná. Pomáhá nám odlehčit zátěž lidem, jejichž práce stále zahrnuje monotónní, opakující se nebo fyzicky náročné úkoly,“ říká Thomas Klare, a doplňuje, „to uvolňuje zaměstnancům ruce a mohou se soustředit na náročnější úkoly, jako jsou služby s přidanou hodnotou.“

„Zásadní otázkou není, kolik technologie můžeme použít, ale která řešení lze trvale integrovat do našich provozních procesů – vždy s ohledem na přínos pro naše zákazníky a lidi, kteří u nás pracují.“

Stefan Hohm, CDO společnosti DACHSER

Pro odborníky na kontraktní logistiku společnosti DACHSER vychází strategický směr ze specifických potřeb a zkušeností z praxe. „Náš plán je dynamický. Vychází z nápadů poboček, z toho, co se naučíme během implementace, a z neustálého dialogu s našimi zákazníky a technologickými partnery,“ říká Michael Mayer, Department Head Corporate Contract Logistics Consulting společnosti DACHSER, a vysvětluje, „první věcí, na kterou se vždy zaměřujeme, je proveditelnost. Mimo jiné zkoumáme, zda lze inovativní technologii plně integrovat do našeho WMS systému Mikado.“ Přístupy, které se osvědčí v reálném provozu, jsou následně ve společnosti DACHSER ve střednědobém horizontu zavedeny. „Pokud se něco ukáže jako slepá ulička, přezkoumáme to v transparentním procesu a zkusíme jiný přístup,“ uvádí Michael Mayer.

Kontraktní logistika připravená na budoucnost
S tímto cílem DACHSER intenzivně pracuje na mnoha místech své sítě skladů, aby smysluplně integroval automatizaci do stávajících procesů. Například v německém Memmingenu je od roku 2023 v provozu plně automatizovaný vysokoregálový sklad s kapacitou 52 000 palet nechlazených potravin a potravinářských obalů. Za ideálních podmínek dokáže za hodinu zpracovat 200 palet příchozího zboží a 200 palet odchozího zboží. To je možné díky funkcím, jako jsou automatické systémy pro vykládku, automatická paletizační stanice a osm kolejnicových regálových manipulátorů ve vysokoregálovém skladu. „Na pobočce jsou propojeny nejmodernější automatizované technologie a moderní udržitelné koncepty založené na nashromážděných znalostech z naší sítě a od našich zaměstnanců,“ říká Stefan Hohm.

Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování
Automatizace, roboti a další: Nový pohled na skladování

Na pobočce v Berlíně-Schönefeldu podporuje poloautomatizovaný systém montáž prodejních stojanů (displejů) pro velké zákazníky z maloobchodu s potravinami. Významně se snížil podíl manuální práce: Zaměstnanci skladu nadále sestavují jednotlivé kartonové stojany na čtvrtpalety a zajišťují jejich správné naložení podle specifikací graficky vyobrazených na velkých monitorech. Poté přebírá kontrolu systém: více než 120krát za hodinu spáskuje a 100krát za hodinu zabalí a umožňuje tak plynulý, vysoce standardizovaný proces sestavování displejů s konzistentní kvalitou. „Tato kombinace člověka a stroje učinila proces nejen rychlejší, ale i flexibilnější. Je možné zpracovávat velmi malé šarže a provádět změny designu v krátké době bez ztráty kvality,“ říká Michael Mayer.

Seznam úspěšných automatizačních řešení ve společnosti DACHSER je dlouhý. Zahrnuje bezobslužné dopravní systémy ve skladu, autonomní pohyb přepravních kontejnerů či automatické přidělování parkovacích míst pro vykládku a nakládku v překládkových terminálech. Na seznamu jsou také výzkumné a vývojové projekty výzkumné laboratoře DACHSER Enterprise Lab, která spolupracuje s výzkumnými ústavy Fraunhofer IML a Fraunhofer IAIS. Tyto projekty slouží k rozvoji sítě DACHSER a zaměřují se na vše, co souvisí s digitálními technologiemi, jako jsou datová věda a umělá inteligence, lokalizace v reálném čase a standard mobilní komunikace 5G, propojení strojů (internet věcí), autonomní vozidla, adaptabilní skladové systémy a mnoho dalšího. Rozsah projektů sahá od autonomních bezpilotních dopravních systémů ve skladech až po autonomní pohyb přepravních kontejnerů.

AutoStore: revoluční systém, který usnadňuje vychystávání

Zpět do logistického centra v Karlsruhe: zkušená Mariana Ciobanu zodpovědná za vychystávání objednávek stojí u jednoho ze čtyř překladišť v „přízemí“ systému AutoStore. Pomocí „CarouselPortu“ jí systém prostřednictvím boxového karuselu dodává přesně ty správné kontejnery s malými díly pro její objednávku. Pomáhá jí intuitivní asistent pro vychystávání nad výdejním karuselem. Když se boxy dostanou před ni, Mariana Ciobanu se pomocí vizuálních signálů dozví, co má dělat. Například právě teď svítí přihrádka v boxu s očními linkami pro kosmetickou společnost a na monitoru se zobrazuje požadované množství. Pokud do něj nyní sáhne, přihrádka se rozsvítí zeleně; pokud omylem sáhne do nesprávné přihrádky, rozsvítí se červeně. Speciální patentovaná technologie proměnila pracovní stůl v dotykovou obrazovku a provede Marianu Ciobanu krok za krokem každým úkolem. „Už při vychystávání nemusím jezdit dlouhými skladovými uličkami s krabičkami s malými díly, což je obrovská úleva,“ říká, a doplňuje, „je to příjemná, čistá práce, která je také mnohem méně náchylná k chybám.“

Nicméně Mariana Ciobanu musí stále přerušovat sbírání mnoha různých produktů, aby mohla zabalit zásilky pro odeslání. General Manager pobočky Bernd  Großmann říká, že další fáze expanze se na tento problém zaměří: „Další projektový tým v současné době pracuje na automatizaci balicího stolu až do okamžiku nakládání položek do kontejneru poskytovatele balíkových služeb. To pomůže dosáhnout nejvyšší možné úrovně efektivity systému AutoStore.“

„Automatizace není samoúčelná. Pomáhá nám odlehčit zátěž lidem, jejichž práce stále zahrnuje monotónní, opakující se nebo fyzicky náročné úkoly.“

Thomas Klare, Head of Corporate Contract Logistics společnosti DACHSER

Ani to však nemusí být konec inovací v oblasti automatizace na pobočce v Karlsruhe. Naopak: „Díky své modulární struktuře lze systém AutoStore snadno rozšiřovat s rostoucím objemem. To pro nás znamená skutečný zlom,“ říká Florian Steinbrunn. „Nejen proto, že nám to umožňuje pracovat efektivněji, ale také proto, že můžeme pružněji reagovat na výkyvy.“ Manažer kontraktní logistiky si „svůj“ projekt zjevně užívá: „Automatizace v logistice není sprint, ale maraton.“ Roboti v horním patře mřížky AutoStore jsou také nastaveni s ohledem na tuto skutečnost. Na konci směny se systém vypne a roboti se připojí ke svým nabíjecím stanicím. Brzy budou opět připraveni věnovat veškerou svou energii chaosu ve skladu – chaosu, který nemůže být uspořádanější a inteligentnější.
M. Schick

Automatizace ve skladech není žádnou novinkou. První automatizované vysokoregálové sklady (tzv. high-bay warehouses – HBW) byly postaveny již v 60. letech minulého století. Tehdy, stejně jako dnes, byly obvykle stavěny do výšky mezi 12 a 50 metry. V typickém uspořádání se plně automatické regálové manipulátory pohybují po kolejnicích mezi regálovými uličkami a jsou řízeny pomocí systému správy skladu (WMS) nebo systému pro kontrolu skladu (WCS). To pomáhá zajistit optimální využití podlahové plochy a vysoký stupeň využití objemu.

DACHSER celosvětově
Kontaktujte nás
Kontakt Eva Dlouhá