Sběrná služba:  V předvánočním shonu a v období promo akcí se schyluje k boji o omezené kapacity

Andreas Fritsch, Managing Directorem European Logistics Germany, a Stefan Behrendt, Managing Directorem Food Logistics, společnosti DACHSER

Dopady pokračující recese v Německu jsou patrné i v poptávce na trhu přepravních služeb. Přesto však stále panuje tvrdá konkurence o přepravní kapacity. Co to znamená pro vánoční byznys? Jaká řešení jsou k dispozici? O těchto a dalších otázkách jsme hovořili se Stefanem Behrendtem, Managing Directorem Food Logistics, a Andreasem Fritschem, Managing Directorem European Logistics Germany společnosti DACHSER.

Německo se od roku 2023 nachází v recesi. Průmyslová výroba klesá, což znamená, že se přepravuje méně zboží. Zvýšená citlivost značkových výrobců na ceny je patrná i v logistice potravin. Co to všechno znamená pro trh s přepravami, který byl v poslední době často velmi exponovaný a přehřátý?

Andreas Fritsch: Přinejmenším mohu říci, že se situace nezlepší. Důvodem je nárůst nákladů na poskytování vysoce kvalitních logistických služeb. Jedním z hlavních faktorů tohoto nárůstu jsou rostoucí náklady na personál v důsledku strukturálního nedostatku kvalifikovaných pracovníků. K tomu se přidávají vyšší náklady na materiály, jako jsou obaly, a také do oblastí digitalizace, IT a kybernetické bezpečnosti. Investice do hardwaru, serverů a licencí patří mezi hlavní priority v logistice.

 

Stefan Behrendt: Přepravní trh má svou vlastní dynamiku. Na jedné straně klesá v logistice potravin základní objem kvůli zvýšenému cenovému povědomí zákazníků. Na druhé straně zaznamenáváme výrazný nárůst propagačních akcí s čím dál vyššími špičkami. Máme také dojem, že někteří odesílatelé využívají situaci na trhu k optimalizaci své vlastní ziskovosti v krátkodobém horizontu. Jedná se však o krátkozraký přístup, protože zesiluje efekt ubývajících zdrojů a – spolu s tvrdší konkurencí o zakázky a obtížně plánovatelnými propagačními akcemi – dále zvyšuje tlak na dopravní odvětví.

 

Andreas Fritsch: Naopak situace na trhu řidičů se poněkud uklidnila. Koronavirová krize však ukázala, že jakmile se řidiči přeorientují a přejdou do jiných odvětví, je prakticky nemožné je získat zpět. Proto v těchto náročných časech spolupracujeme s našimi přepravními partnery na udržení dlouhodobé kapacity.

 

Stefan Behrendt: Také dopravní infrastruktura se stala velkou výzvou pro všechny, kdo se podílejí na logistickém procesu. Stárnoucí a zchátralá infrastruktura v Německu se stala skutečnou překážkou v silniční nákladní dopravě. Po celé zemi je třeba rozsáhle modernizovat tisíce mostů. Vypadá to, jako by celá síť spolkových dálnic v Německu byla jedna velká stavba. A v příštích několika letech nás ještě čeká mnoho velkých projektů v rámci zvláštního infrastrukturního fondu německé vlády.

Andreas Fritsch: Pohled na čísla ukazuje, s čím se my a naši zákazníci potýkáme každý den. V roce 2024 bylo zaznamenáno více než půl milionu dopravních zácp, které pokryly přibližně 856.000 kilometrů ucpaných silnic. To je více než dvojnásobek vzdálenosti mezi Zemí a Měsícem. 448.000 hodin strávených v dopravních zácpách má také významný ekonomický dopad na přepravní služby. A to jsme ještě nezmínili stres, který to způsobuje řidičům a zákazníkům v rámci dodavatelského řetězce. Vezměme si například dodávky do center měst: Řidiči mají často problémy v městských oblastech, kde se neustále potýkají s novými uzavírkami a objížďkami. To má také obchodní aspekt – koneckonců, doba jízdy je pracovní doba. A s ohledem na logistické náklady je to zdroj, který bychom měli vždy plánovat a rozumně využívat.

Co to všechno znamená pro společnost DACHSER a její přepravní partnery?

Andreas Fritsch: Jediným způsobem, jak můžeme – a musíme – reagovat na strukturální výzvy, je předvídavost a jasný směr. Právě teď je obzvlášť důležité provést nezbytné investice například do personálu, abychom i v budoucnu měli dostatek přepravního prostoru a abychom mohli dodržet náš příslib kvality.

 

Stefan Behrendt: Jediným způsobem, jak si dlouhodobě zajistit kapacitu, je zvýšit naše úsilí o udržení stávajících řidičů a získávání nových. To se nevyhnutelně bude muset promítnout do odměňování jako aspektu atraktivity zaměstnání, což tím pádem ovlivní naši cenovou a nákladovou strukturu.

Andreas Fritsch: Právě tuto potřebu kvality a atraktivity pracovních míst v oblasti profesionální dopravy řeší společnost DACHSER Service und Ausbildungs GmbH zavedením komplexních programů zaměřených na zajištění juniorních zaměstnanců a zlepšení pracovních podmínek. Tyto programy byly velmi dobře přijaty. Nyní vzděláváme profesionální řidiče téměř ve všech Dachser pobočkách v německy mluvících zemích – pro práci v naší společnosti, ale především pro jejich pozdější zaměstnání u našich přepravních partnerů a pro jejich přechod k samostatné výdělečné činnosti.

Stefan Behrendt: Víme, že to samo o sobě nevyřeší strukturální nedostatek řidičů, s nímž se potýká celá Evropa. Nicméně vysíláme silný signál odvětví, jak by řešení mohlo vypadat. V roce 2025 se opět 105 mladých lidí rozhodlo pro vzdělání na pozici profesionálních řidičů u společnosti DACHSER. Jejich reakce a pozitivní zpětná vazba od odvětví nám ukazují, že zaměření společnosti Dachser na lidi a respektující spolupráci je důležitým faktorem pro zajištění dodavatelských řetězců, zejména v dnešních mimořádně náročných podmínkách.

Jak lze aktivně zapojit přepravní partnery?

Andreas Fritsch: K tomu jsme podnikli několik kroků, jedním z nich je naše iniciativa pro servisní partnery. Ta posouvá spolupráci mezi společností DACHSER, servisními partnery z přepravních společností a jejich řidiči na novou úroveň. Důraz je zde kladen na rozvoj dlouhodobé spolupráce mezi všemi stranami na rovnocenném základě. To je základní předpoklad pro společné překonání nadcházejících výzev na trhu s přepravami a nedostatkem řidičů v celoevropském kontextu. Zároveň to naší společnosti pomáhá odlišit se od konkurence a společně s našimi přepravními partnery dlouhodobě zajistit náš core business.

 

Stefan Behrendt: Tato iniciativa opět jasně ukazuje, že zajištění budoucnosti je vždy společným úkolem, který nelze zvládnout samostatně. Pokud jde například o nedostatek přepravních kapacit, jsou retailové společnosti, výrobci a logističtí poskytovatelé společně vyzýváni k tomu, aby vynaložili značné úsilí pro zlepšení předvídatelnosti kapacit a zdrojů. Cílem musí být předvídavé a flexibilní jednání, zejména v případě sezónních výkyvů nebo propagačních nabídek. Zdroje, jako jsou sklady, řidiči, vybavení atd. a požadovaná kvalita sítě nespadnou z nebe. Náklady na jejich udržování musí nést společně všichni účastníci dodavatelského řetězce.

 

Andreas Fritsch: Předvídavé plánování a dlouhodobé strukturální zlepšování vždy vyžadují, aby všichni účastníci řetězce byli schopni reagovat na změny, a to i v krátké době. Jedním z příkladů je obalový materiál. Současná nízká dostupnost europalet například způsobuje prudký nárůst cen. Takové neplánované cenové skoky se budou muset promítnout i do kalkulace nákladů.

Interview with: Andreas Fritsch a Stefan Behrendt

DACHSER SE

Jak tyto výzvy a rostoucí konkurenční tlak ovlivňují společnost DACHSER?

Stefan Behrendt: Rostoucí konkurenční tlak pociťují zejména menší přepravci, jejichž marže jsou již tak poměrně nízké, a proto roste počet bankrotů. Jedním z důsledků je konsolidace v logistickém sektoru. Jsou to především velké společnosti, jako je DACHSER, které jsou schopny čelit cenovému tlaku díky efektivitě své sítě a jsou tak v pozici, kdy mohou využít nové příležitosti k růstu. V potravinářském sektoru jsou odesílatelé a maloobchodníci pod enormním cenovým tlakem. Během recese stagnují tržby značkových společností. V nejistých dobách jsou spotřebitelé ještě citlivější na ceny. Zároveň se zvyšuje tlak na retail, který čelí agresivním cenovým válkám a rostoucímu podílu privátních značek. Vzhledem k tomu, že výrobci reagují na stagnující tržby stále intenzivnějšími propagačními akcemi, objemy v krátkodobém horizontu prudce rostou, a to nejen během svátků a významných událostí. To vše musí logistický poskytovatel absorbovat. V rámci takového plánování však obvykle nejsme konzultováni, což je v rozporu s naším přístupem předvídavého společného jednání s vysoce efektivními a bezpečnými dodavatelskými řetězci. Situace se často stává kritickou, a to nejen proto, že propagační činnost ztěžuje plánování. Vzhledem k obecně nižším objemům v důsledku recese, menšímu počtu řidičů na trhu a menším přepravním kapacitám je obtížné zvládnout krátkodobý nárůst objemů nákladově efektivním způsobem. Zejména když zákazníci oprávněně očekávají nejvyšší kvalitu a spolehlivost přeprav.


 
Očekáváte v období Vánoc problémy s dodávkami? Čekají nás doma nepříjemná překvapení pod vánočním stromečkem a na svátečním stole?

Andreas Fritsch: Ve společnosti DACHSER jsme na vánoční špičku a propagační akce dobře připraveni a disponujeme efektivní a robustní sítí s desítkami let zkušeností. To nám umožňuje udržovat pro naše zákazníky odpovídající kapacitu. Vyžaduje to však značné úsilí z naší strany a mnoho příprav v oblasti řízení sítě. Vzhledem k rostoucímu tlaku na náklady má včasné a předvídatelné zajištění dodavatelského řetězce od výrobce po trh v období svátků svou cenu. Vyžaduje společné úsilí výrobců, retailu a logistických poskytovatelů s cílem optimalizovat náklady.

 

Stefan Behrendt: Někteří odesílatelé však vidí věci jinak. Slabá celková ekonomická situace vedla logistické poskytovatele k tomu, že výrobcům v potravinářském sektoru stále častěji nabízejí volné kapacity pro přepravy bez regulace teploty. To může krátkodobě zaplnit mezery, ale nijak to nepřispívá k udržitelnému oživení dostupnosti personálu ani přepravních kapacit.

Co bude dál? Je v dohledu nějaké zlepšení?

Andreas Fritsch: Objem nákladních silničních přeprav se na začátku roku 2025 skutečně poněkud zotavil, zejména ve Francii, Polsku a Německu. Přesto je stále nižší než v prvním čtvrtletí roku 2024. Očekáváme mírné oživení, protože inflace slábne a nálada v průmyslu i mezi spotřebiteli se pomalu zlepšuje.

 

Stefan Behrendt: Ale jedna věc je jistá: vzhledem k tomu, že se očekává další růst personálních a materiálových nákladů, jsou nutné masivní investice, aby byla dlouhodobě zajištěna kapacita a aby bylo možné zákazníkům nabídnout efektivní a vysoce kvalitní logistické služby. Ukázalo se, že společnost DACHSER měla pravdu, když se rozhodla pro strategii a cíle, které si stanovila před lety. Zatímco mnoho jiných společností zpomaluje na opatrné tempo, my se držíme našich dlouhodobých cílů a pokračujeme v budování výhod sítě, efektivity a kvality. To znamená, že nebudeme omezovat naši nabídku služeb, naopak ji budeme dále rozšiřovat pomocí centralizovaného a decentralizovaného plánování sítě, moderních poboček, odborných znalostí v oblasti IT a umělé inteligence a kvalifikovaných zaměstnanců. K dosažení naší úrovně kvality sítě, která je na trhu jedinečná a nabízí nejlepší možnou spolehlivost, je třeba spojit mnoho faktorů.

Andreas Fritsch: Již dnes přemýšlíme o zítřku a pozítří. Pro společnost DACHSER hrají klíčovou roli nejmodernější vozidla a alternativní pohony. V některých městských oblastech je pro nás standardem bezemisní doručování pomocí elektrických nákladních vozidel nebo nákladních e-kol. Do konce roku 2025 bude služba DACHSER Emission-Free Delivery pokrývat 25 evropských měst. Vše je zaměřeno na budoucnost a spokojenost zákazníků, což znamená, že se jedná o mnohem více než jen reflexivní reakci na krizi v podobě nabídky slev, které se často ukážou být vším jiným než slevami.

Děkujeme za rozhovor.
DACHSER celosvětově
Kontaktujte nás
Kontakt Lenka Demlova