Změna je jeho život

Stefan Hohm nastoupil na pozici Chief Development Officer (CDO) ve společnosti DACHSER v lednu 2021.

Stefan Hohm nastoupil na pozici Chief Development Officer (CDO) ve společnosti DACHSER v lednu 2021. Nyní zodpovídá za novou korporátní divizi IT & Development (ITD), která se zabývá výzkumem a vývojem, inovačními tématy, IT, kontraktní logistikou a globálními průmyslovými řešeními. Stefan Hohm (48) zahájil svou kariéru ve společnosti duálním studijním programem v roce 1992. Dnes, téměř o třicet let později, je stejně nadšený, energický a zapálený pro DACHSER a logistiku jako na samém začátku. Abychom zjistili, co formovalo jeho dosavadní kariéru a jak se mu daří plnit  své nové povinnosti člena představenstva, položili jsme mu několik otázek.

Pane Hohme, Váš otec měl vlastní přepravní společnost. Inspirovalo Vás to k tomu  věnovat se kariéře v logistice a přihlásit se do duálního studijního programu společnosti DACHSER?

Vlastně ne. Byla to spíš náhoda, i když s odstupem času to do mého životopisu dobře zapadá. Můj otec vždy říkal, že bych se měl nejprve naučit dle jeho slov „řádnou“ profesi. To je možná i důvod, proč jsem pro něj nešel rovnou pracovat nebo dokonce nepřevzal společnost, nikdy to nebylo v plánu ani pro jednoho z nás. Začal jsem přemýšlet o studiu matematiky, ale pak mi můj spolubydlící na vojně řekl, že začal pracovat u DACHSERU. Poslal jsem tam žádost o zaměstnání první a poslední, kterou jsem kdy napsal a byl jsem přijat.

Jak se vyvíjela Vaše kariéra v DACHSERU?

Po ukončení studia jsem strávil osm let v divizi Logistics Consulting v Mnichově, dnes známé jako Corporate Contract Logistics. Byl jsem zodpovědný za vývoj a zavádění softwaru pro řízení skladu MIKADO, což byla práce, kterou jsem pak od roku 1999 dále vykonával jako vedoucí oddělení. Strávil jsem tehdy spoustu času návštěvou poboček po celé Evropě a DACHSER jsem opravdu dobře poznal. V roce 2004, v relativně mladém věku 32 let, jsem dostal příležitost převzít vedení erfurtské pobočky. Budování pobočky mě moc bavilo a nedlouho poté, v roce 2008, mi byla nabídnuta možnost převzít roli vedoucího pobočky v Hofu. Pobočka Hof byla čtyřikrát větší než Erfurt a tato příležitost mi přinesla nové výzvy, za které jsem byl velmi vděčný. Právě když jsem zde začal pracovat, zasáhla hospodářská krize – ale jako tým jsme to zvládli dobře. Zůstal jsem v Hofu do konce roku 2015, než jsem se vrátil na centrálu v Kemptenu a založil korporátní divizi Corporate Solutions, Research & Development.

Poté mi byla nabídnuta příležitost studia MBA na IMD Business School ve švýcarském Lausanne. Byl to pro mě obrovský krok, studovat a zároveň pracovat jako vedoucí pobočky byla skutečná zkouška vytrvalosti. Když se ohlédnu zpět, popsal bych toto období jako jakýsi lakmusový papírek pro moji současnou pozici v představenstvu. Přesun zpět na centrálu a převzetí nové role korporátního ředitele v době, kdy probíhala restrukturalizace DACHSERU na Evropskou společnost (SE), se ukázalo jako správný krok ve správný čas.

Pomýšlel jste někdy na pozici v představenstvu společnosti?

Nikdy jsem neměl potřebu za každou cenu šplhat po kariérním žebříčku. Ale mám neuvěřitelně ambiciózní povahu, zvláště pokud jde o dosažení cílů, které jsem si stanovil. Nikdy jsem neusiloval o členství v představenstvu, ale vždy jsem dychtil vypořádat se s novými výzvami, iniciovat změny a posunout věci kupředu. Naštěstí jsem nikdy nemusel hledat příliš daleko. Ty správné příležitosti mi vždy přišly do cesty a samozřejmě jsem měl to štěstí, že jsem byl vyzván a podporován již v rané fázi své kariéry. V tomto ohledu bych svou cestu do představenstva popsal jako plynulou cestu.

Interview with: Stefan Hohm

Stefan Hohm zastává pozici Chief Development Officer (CDO) ve společnosti DACHSER.

Co chcete jako první uskutečnit v DACHSERU na pozici CDO?

Na jedné straně je pro mě důležité, abychom jako nová exekutivní divize ITD, našli svou vlastní identitu a vytvořili dobrý tým. Na druhou stranu musíme udržovat rovnováhu a dávat pozor, abychom nepůsobili příliš direktivně. Je zásadní, aby divize ITD spolupracovala s obchodními oblastmi, ostatními exekutivními divizemi a zejména s pobočkami. Musíme sladit svou vlastní identitu a vzájemnou spolupráci s ostatními takovým způsobem, který nám v konečném důsledku umožní vytvořit hodnotu pro DACHSER jako celek.

Jak koronavirová krize ovlivňuje Vaši práci jako člena představenstva pro IT & Development?

Minulý rok jistě posunul digitalizaci vpřed. V únoru 2020 uspořádal DACHSER celkem 400 online schůzek přes aplikaci WebEx. V listopadu tento počet vzrostl na 28 000. Na začátku roku 2021 jsme měli více než 5 000 zaměstnanců, kteří pracovali na dálku z domova.  Nejenže to představuje výzvu, pokud jde o šířku pásma, vybavení IT a zabezpečení, ale také to mění způsob, jakým pracujeme, a co je důležitější, jakým spolupracujeme. Z hlediska IT nás pandemie donutila vyzkoušet spoustu nových věcí, které byly fakticky stále ve vývoji. A to má také pozitivní efekt.

Podíváme-li se na věci z pohledu našich zákazníků, koronavirová krize jistě posílila koncepty prodeje více kanály tzv. omnichannel prodej. Obzvláště hobby markety zažily do značné míry svou renesanci a my jako poskytovatelé logistiky se řídíme jejich příkladem.

Inovace, digitalizace, nové technologie ─ to jsou všechno módní slova, která vás provázejí při Vaší každodenní práci. Jak technicky zdatný jste v soukromí?

Řekl bych, že jsem docela technicky zdatný. Rád sleduji všechny nejnovější inovace na trhu a snažím se tyto digitální asistenty integrovat do svého soukromého života, kdekoli to má smysl. U mě to jde ruku v ruce s udržováním dobré úrovně znalostí a samozřejmě je zábavné zkoušet nové věci.

Děkujeme za rozhovor.

Kontakt Lenka Demlova